Spotkania online w bibliotece: konferencje wideo i inne usługi Google+
,Kategorie: Biblioteki jako kolekcje, Działalność biblioteki, Technologia informacyjna i bibliotekarska
Tagi: biblioteki naukowe, biblioteki szkół wyższych, Hangouts, technologie komunikacyjne, usługi biblioteczno informacyjne, wideo
Hangouts to bezpłatna aplikacja sieciowa Google+ pozwalająca użytkownikom na inicjowanie i prowadzenie konferencji wideo online, nadawanie ich z wykorzystaniem opcji Hangouts On Air oraz automatyczne archiwizowanie w formie nagrań na własnych kontach na portalach Google+ i YouTube. Platforma ta udostępnia przestrzeń zarówno dla nieformalnych interakcji w grupach znajomych, jak i prowadzenia bardziej formalnych spotkań i konwersacji. Wszechstronność, otwartość i przystępność Hangouts może być przydatna dla bibliotek, autor postanowił więc zaprezentować potencjalne zastosowania tej technologii w środowisku bibliotecznym oraz proces jej uruchamiania i wykorzystywania, na przykładzie pozytywnych doświadczeń związanych z jej wdrożeniem przez komitet doradczy ds. technologii (Program Advisory Committee – PAC) południowo-wschodniego i atlantyckiego regionu Narodowej Sieci Bibliotek Medycznych (National Network of Libraries of Medicine) w Stanach Zjednoczonych.
Program Hangouts jest hostowany online i nie wymaga lokalnej instalacji, ani też dedykowanego sprzętu, ma też przyjazny regulamin użytkowania i może być wg autora przydatnym, praktycznym i efektywnym narzędziem komunikacyjnym dla bibliotekarzy, zwłaszcza w przypadku realizacji zadań strukturalnych. Umożliwia m.in. rozproszonym geograficznie grupom użytkowników wykonywanie połączeń głosowych i wideo, uczestnictwo w spotkaniach 'na żywo”, dzielenie się dokumentami oraz interaktywne dyskusje i współpracę. W PAC zaczęto go wykorzystywać do prowadzenia kwartalnych konferencji dla od 8 do 10 geograficznych lokalizacji. Komunikator można używać również do świadczenia usług informacji naukowej, prowadzenia prezentacji, akcji promocyjnych, szkoleń i sesji z zakresu edukacji informacyjnej, tworzenia szybkich przewodników i instruktaży wideo i realizacji różnego typu usług informacyjnych na żądanie. Testuje się również jego przydatność w środowisku zdalnej edukacji na poziomie szkolnictwa wyższego, jako narzędzia mającego ułatwiać komunikację między studentami i wykładowcami.
Korzystanie z platformy wymaga posiadania konta w serwisie Google. Sesje Hangoutów można inicjować z poczty Gmail, strony domowej lub profilu Google+ (jest to najpopularniejsza opcja) oraz przez aplikację Hangouts instalowaną w przeglądarce. Poza możliwościami związanymi z rejestracją i udostępnianiem nagrań audio i wideo, użytkownicy komunikatora mają też do dyspozycji inne opcje i narzędzia, w tym służące do konwersacji przez czat lub wiadomości tekstowe, wymiany zdjęć, dokumentów, stron ww i innych treści zamieszczonych na ekranie własnego komputera lub mobilnego urządzenia (przez narzędzie Screenshare i wirtualny dysk Google Drive), rejestracji zdjęć ekranów wszystkich uczestników sesji, przesyłania powiadomień, dodawania efektów specjalnych (rysunków, tekstu, plików graficznych itp.) i ułatwiania grupowych debat. W artykule zaprezentowano dwa scenariusze wykorzystania Hangoutów do reklamy zasobów, usług oraz programów naukowych i edukacyjnych bibliotek akademickich i medycznych, zarekomendowano również instytucjom zainteresowanym tą technologią podjęcie kroków minimalizujących ryzyko związane z używaniem mediów społecznosciowych i komunikatorów online do prowadzenia poufnych rozmów i spotkań.
Na prawdę świetna sprawa Google Hangouts – niedawno się przekonałem. Dzięki temu mogę prowadzić rozmowy ze swoimi współpracownikami bez potrzeby korzystania z dodatkowych aplikacji!
A mi się wydaje, że google ze swoim google+ się przeliczyli. Z G+ i Hangouts najczęściej korzystają ludzie z branży internetowej.