Pinterest jako narzędzie: zastosowania w bibliotekach akademickich i szkolnictwie wyższym
,Kategorie: Źródła informacji, Branża, zawód i edukacja, Własność intelektualna
Tagi: Pinterest, bibliotekarstwo, biblioteki szkół wyższych, copyright, edukacja, prawa autorskie, sieci społecznościowe, sieć 2.0, szkolnictwo wyższe
Możliwość komentowania Pinterest jako narzędzie: zastosowania w bibliotekach akademickich i szkolnictwie wyższym została wyłączona
Pinterest – społecznościowa witryna internetowa, funkcjonująca jak cyfrowa tablica do przypinania informacji i umożliwiająca m.in. dzielenie się materiałami wizualnymi (fotografiami, plikami graficznymi, filmami itp.), ich organizowanie i porządkowanie oraz tworzenie i śledzenie kolekcji tematycznych, zyskuje coraz więcej zwolenników, także w sektorze bibliotecznym i edukacyjnym (por. babin.bn.org.pl/?p=1494). Serwis, utworzony w 2010 r., w 2012 r. miał już ponad 11 milionów użytkowników, a ich liczba wciąż rośnie. Władze Biblioteki University of Regina (Kanada) postanowiły sprawdzić w pilotażowym badaniu, czy Pinterest można wykorzystać jako narzędzie wzbogacające usługi biblioteczne i służące pogłębieniu komunikacji z użytkownikami. Postanowiono zbadać także potencjał tego serwisu jako narzędzia pomocnego w realizacji zadań wykonywanych przez Bibliotekę, takich jak: wspieranie działalności naukowej, nauczania i budowania społeczności akademickiej.
W artykule przedstawiono poszczególne etapy procesu tworzenia i użytkowania konta na portalu Pinterest, poczynając od bardzo istotnych kwestii związanych z prawem autorskim i warunkami dodawania treści, i kończąc na możliwościach wykorzystywania go w procesie nauczania. Opracowano także listę najlepszych praktyk związanych z obsługą portalu, co jest szczególnie ważne, gdy chce się zachować spójność witryny tworzonej przez wiele osób i zagwarantować przestrzeganie litery prawa. W skład zespołu odpowiedzialnego za obsługę Pinterest weszło pięć osób z różnego typu działów biblioteki; założono przy tym codzienną aktualizację strony, czyli „przypinanie” nowych materiałów, dotyczących różnych kategorii tematycznych, aby podtrzymać zainteresowanie społeczności uniwersyteckiej.
Konto biblioteki uruchomiono w kwietniu 2012 r. W październiku 2012 r. miało ono ponad 160 zwolenników (followers), opublikowano na nim ponad 500 pozycji na 40 tablicach. Wśród tablic znajdują się „Nowości książkowe” (prezentacja zdjęć nabytków z odsyłaczami do katalogu Biblioteki), „Ulubione pracowników”, „Skontaktuj się z naszymi bibliotekarzami/personelem”. Do najpopularniejszych należą: „Co teraz czytasz?” (współtworzona przez użytkowników) i „Biblioteki, które kochamy”. Zadbano też o odpowiednią promocję konta, m.in. przez newsletter; ikonę Pinterest umieszczono też na internetowej witrynie Biblioteki.
Pinterest stwarza wspólną przestrzeń komunikacyjną – dla bibliotekarzy, studentów i wykładowców, umożliwiającą otwarty dialog o źródłach oraz publiczne dzielenie się informacjami. Bibliotekarze mają szanse uczestniczyć w trwających wewnątrz grup dyskusjach, mogą też udzielać studentom wskazówek dotyczących źródeł informacji. Zespół Biblioteki University of Regina ocenia Pinterest jako pożyteczne narzędzie i nadal rozwija konto; uznano też, że serwis ten udostępnia bibliotekarzom nową, odmienną od dotychczasowych przestrzeń do dzielenia się informacjami i komunikowania się ze społecznością akademicką.