Biblioteka Narodowa używa na swojej stronie plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. [zamknij]

„Treffpunkt Bibliothek”: promocja bibliotek w Niemczech

Autor: Małgorzata Waleszko,

Kategorie: Biblioteki jako kolekcje, Zarządzanie

Tagi: , , , , , ,

Możliwość komentowania „Treffpunkt Bibliothek”: promocja bibliotek w Niemczech została wyłączona

W artykule omówiono założenia i wyniki kampanii promocyjnej pn. „Treffpunkt Bibliothek” (Biblioteka: miejsce spotkań), prowadzonej od 6 lat przez Niemieckie Stowarzyszenie Bibliotek (NSB) i mającej na celu podnoszeni świadomości społecznej na temat roli bibliotek w społeczeństwie informacyjnym, i zwrócenie uwagi polityków i urzędników na wszystkich szczeblach decyzyjnych na problemy tych instytucji oraz potrzeby społeczności, którym służą.

W ciągu ostatnich 20 lat, zakres funkcji bibliotek oraz usług świadczonych użytkownikom uległ radykalnej zmianie i znacznemu poszerzeniu – stały się one dostępnym dla wszystkich, otwartym forum dla debat, narracji, wystaw, pracy, edukacji i zabawy, a bibliotekarze, poza wykonywaniem tradycyjnych obowiązków związanych z udostępnianiem zasobów, zaczęli angażować się w coraz większym stopniu w organizowanie warsztatów, wystaw, koncertów, spotkań autorskich szkoleń z zakresu edukacji informacyjnej i nowych technologii oraz przestrzeni dla różnego typu społecznej aktywności. Mimo tych osiągnięć, placówki biblioteczne nie zdołały się obronić przed postępującymi cięciami budżetowymi, co skłoniło pomysłodawców kampanii „Treffpunkt Bibliothek” do podjęcia działań na rzecz promocji działalności bibliotek i ich nowego wizerunku. Dzięki środkom uzyskanym na ten cel z Federalnego Ministerstwa Edukacji i Badań, jej twórcom udało się zapewnić solidne podstawy dla efektywnej reklamy nowego portfolio działań bibliotecznych w skali całego kraju.

Centralnym elementem kampanii stał się tydzień działań organizowany w październiku. W ciągu ostatnich sześciu lat, w jego ramach, niemieckie biblioteki organizowały co roku ponad 5 tysięcy wydarzeń, a do akcji „Treffpunkt Bibliothek” przyłączyło się ponad 2 tys. placówek. Po nagłośnieniu w lokalnych mediach ich inicjatyw oraz nowych usług oferowanych przez biblioteki, kampania zaczęła nabierać rozpędu i zyskała nowych sojuszników (wydawców, dostawców i stowarzyszenia biblioteczne), co pozwoliło objąć jej zasięgiem nawet najmniejsze społeczności. Pomocne okazało się też wsparcie ze strony popularnych w całym kraju celebrytów (aktorów, prezenterów itp.), którzy występowali w mediach jako entuzjaści bibliotek. Aby zyskać ogólnokrajowy oddźwięk, NSB opracowało specjalną strategię komunikacyjną i medialną, publikując co roku nowe filmy reklamowe oraz raporty nt. sytuacji bibliotek i ich użytkowników, organizując konferencje prasowe i zapraszając dziennikarzy do różnego typu placówek, by na przykładach demonstrować najważniejsze priorytety i cele środowiska bibliotecznego. Co roku nawiązywano też współpracę z nowymi partnerami medialnymi, którzy zgadzali się na bezpłatne nadawanie reklam „Treffpunkt Bibliothek”. Stowarzyszenie wyposażyło również biblioteki w atrakcyjne plakaty, ulotki i zaproszenia pozwalające na profesjonalną reklamę ich działań wśród lokalnej społeczności i władz samorządowych; stworzono również specjalną platformę internetową zapewniającą bibliotekarzom możliwość pobierania profesjonalnie przygotowanych materiałów promocyjnych (reklam, zakładek, ogłoszeń, pocztówek itp.), a użytkownikom – przeglądania programu wszystkich organizowanych akcji.

Istotnym elementem kampanii jest przyznawanie co roku, 24 października, czyli w Międzynarodowym Dniu Bibliotek, federalnej nagrody „Biblioteka roku” dla najbardziej innowacyjnych i wyróżniających się placówek, wraz z dotacją w wysokości 30 tys. euro.

Komentarze wyłączone.