Biblioteka Narodowa używa na swojej stronie plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. [zamknij]

Jak prowadzić edukację informacyjną online: przegląd bezpłatnych sieciowych zasobów i narzędzi

Autor: Małgorzata Waleszko,

Kategorie: Technologia informacyjna i bibliotekarska, Szkolenie użytkowników

Tagi: , , , , , , , ,

Zostaw komentarz

Współcześnie, biblioteki prowadzące edukację informacyjną dla różnego typu odbiorców, wykorzystują w coraz większym zakresie potencjał Internetu i e-learningu, szukają też innowacyjnych sposobów angażowania użytkowników przez tworzenie filmów wideo, animacji, komiksów i interaktywnych poradników. Aby ułatwić im to zadanie, autorka przedstawia wybrane, bezpłatne sieciowe narzędzia przydatne przy tworzeniu multimedialnych obiektów edukacyjnych oraz całych kursów lub modułów szkoleniowych. Wszystkie zaprezentowane zasoby bazują na modelu chmury obliczeniowej i nie wymagają instalacji żadnego oprogramowania. Przy każdym podano, wraz z odsyłaczami, przykłady ich zastosowań w bibliotekach. Przedstawiono też listę stron, blogów i forów, na których można śledzić aktualności i najnowsze trendy dotyczące rozwoju technologii użytecznych dla bibliotekarzy.

Wśród omawianych aplikacji znalazły się:

  • Infogr.am – serwis do tworzenia interaktywnych infografik (wizualnych reprezentacji danych),
  • Popcorn maker – otwarty, internetowy edytor różnego rodzaju cyfrowych mediów,
  • PowToon (www.powtoon.com) – oprogramowanie umożliwiające tworzenie animowanych prezentacji video (w wersji bezpłatnej – do 5 min. długości),
  • Screencast-o-matic (www.screencast-o-matic.com) – program pozwalający na nagrywanie zrzutów z ekranu i czynności wykonywanych na pulpicie w postaci plików wideo (w wersji darmowej – do 15 min. długości) oraz na przechwytywanie obrazów z kamery internetowej,
  • Screenr (www.screenr.com) – aplikacja do nagrywania screencastów w postaci plików MP4 (do 4 min. długości) – podobnie jak poprzedni serwis umożliwia też eksport nagrań do Youtube;
  • SoundCloud (soundcloud.com) – platforma dystrybucji audio pozwalająca użytkownikom na publikację, rejestrację i wymianę plików dźwiękowych,
  • ThingLink (https://www.thinglink.com/) – aplikacja do tworzenia plików graficznych i łączy obrazkowych (linków) w postaci interaktywnych tagów,
  • Tildee (https://www.tildee.com/) – serwis dla osób chcących samodzielnie tworzyć i publikować przewodniki i instruktaże. Powstałymi i hostowanymi na Tildee tutorialami można się dzielić na innych platformach społecznośsciowych,
  • Zaption (https://www.zaption.com/) – program do adnotowania filmów z Youtube i Vimeo (wersja darmowa pozwala na dodawanie interaktywnych elementów, takich jak testy, quizy, rysunki, tekst i obrazy, oraz stworzenie do 20 lekcji wideo).

Autorka zaznacza, że choć korzystanie z narzędzi w chmurze jest bardzo wygodne (oszczędność miejsca na dysku, dostęp do projektu z każdego miejsca, eliminacja problemów z kompatybilnością, łatwość współpracy itp.), stwarza też ryzyko, że program wykorzystany do stworzenia materiałów edukacyjnych w przyszłości nie będzie już dostępny (w trakcie pracy nad artykułem zidentyfikowano kilka niegdyś obiecujących, lecz już nieistniejących aplikacji). Poza tym, większość z wymienionych usług typu web-based oferowana jest w modelu freemium, co oznacza że ich podstawowa wersja dostępna jest za darmo, natomiast korzystanie z zaawansowanych funkcji dla bibliotekarzy i nauczycieli wymaga pobrania wersji płatnej (może się również zdarzyć, że w ramach strategii wyceny, funkcjonalność wersji bezpłatnej będzie z czasem obniżana). Mimo tych ograniczeń, omówione w tekście programy są jej zdaniem warte rozważenia przy projektowaniu programów edukacji informacyjnej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>