Biblioteka Narodowa używa na swojej stronie plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. [zamknij]

Edukacja informacyjna w bibliotece akademickiej: wykorzystanie WordPress jako platformy dla repozytorium obiektów wiedzy

Autor: Małgorzata Waleszko,

Kategorie: Źródła informacji, Technologia informacyjna i bibliotekarska, Biblioteki jako kolekcje, Branża, zawód i edukacja, Szkolenie użytkowników

Tagi: , , , , , , , , , ,

Zostaw komentarz

  • Facebook
  • Wykop
  • Twitter
  • Gwar
  • StumbleUpon
  • Email

W artykule przedstawiono studium przypadku udanej implementacji w bibliotece akademickiej bazującego na WordPress repozytorium obiektów wiedzy (ang. learning object repository – LOR), mającego ułatwiać bibliotekarzom szersze dzielenie się materiałami dydaktycznymi online oraz pomóc w przygotowaniu i rozbudowie programów edukacji bibliotecznej. Omówiono w nim również szczegółowo praktyczne i techniczne implikacje wykorzystania oprogramowania WordPress do budowy LOR oraz wady i zalety tego rozwiązania.

WordPress to darmowy system o otwartym kodzie źródłowym wykorzystywany początkowo głownie jako platforma blogowa, a obecnie coraz częściej jako system zarządzania treścią, i mogący służyć jako platforma publikacji dla dowolnego LOR. Repozytoria WordPress są łatwo rozszerzalne i dzięki instalacji dodatkowych, darmowych i płatnych wtyczek, mogą służyć jako proste systemy zarządzania materiałami dydaktycznymi. Korzystając z tego oprogramowania do budowy publicznego indeksu treści przechowywanych na serwerze, biblioteka Uniwersytetu Stanowego Kalifornii w Fullerton (California state University, Fullerton – CSUF) stworzyła w 2015 r. LOR z rekordami dla każdego obiektu wiedzy, zawierającymi metadane o jego formacie, zawartości i dostępności.

CSUF zatrudnia 15 bibliotekarzy odpowiedzialnych za prowadzenie szkoleń z zakresu edukacji informacyjnej i realizujących rocznie ok. 600 jednorazowych sesji szkoleniowych . Ze względu na dużą liczbę studentów (ok. 40 tys.) i ograniczony personel biblioteki, bezpośredni program edukacyjny może objąć tylko niewielką część studiujących, zdecydowano w związku z tym o rozwoju materiałów dydaktycznych (przewodników, planów zajęć, filmów, wydruków, materiałów instruktażowych itp.) dostępnych online oraz budowie nowych, elastycznych platform hostujących cyfrowe treści. Autorka przybliża przyjętą w tym celu strategię działania i proces projektowania LOR oraz efekty szukania praktycznych rozwiązań dla potrzeb związanych z e-learningiem, w tym sposób podejścia do kwestii praw autorskich (aby bibliotekarze byli pewni, jak mogą wykorzystywać interesujące ich materiały,  CSUF prosi współtwórców treści o podpisanie zgody na udostępnianie ich dzieł na licencji Creative Commons). Omawia następnie procedury instalacji i konfiguracji oprogramowania WordPress na lokalnym serwerze, wybór szablonu (zdecydowano się na darmowy motyw Gridster-Lite) i dodawania wtyczek, a następnie proces organizacji treści LOR.

Przedstawia również metody jakie przyjęto by popularyzować nowy serwis i zachęcić pracowników biblioteki do wspierania jego rozwoju, m.in. przez dodawanie nowych treści i lepszej obsługi studentów online. Obecnie, LOR CSUF indeksuje 34 wyszukiwalne przez Google obiekty wiedzy, stworzone przez 6 bibliotekarzy, i jest regularnie wykorzystywany przy prowadzeniu kursów szkoleniowych. Od czasu uruchomienia repozytorium, jego stronę odwiedziły tysiące osób, a bibliotekarze mogą dzięki niej oferować materiały szkoleniowe studentom uczącym się zdalnie. LOR służy także jako wizytówka programu edukacji bibliotecznej CSUF.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>