Biblioteka Narodowa używa na swojej stronie plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. [zamknij]

Archiwum z miesiąca: lipiec 2013

Rozszerzona rzeczywistość w edukacji: projekt SCARLET+

Autor: Małgorzata Waleszko,

Kategorie: Źródła informacji, Technologia informacyjna i bibliotekarska, Branża, zawód i edukacja

Tagi: , , , , , , ,

Możliwość komentowania Rozszerzona rzeczywistość w edukacji: projekt SCARLET+ została wyłączona

New Media Consortium (międzynarodowa koalicja instytucji edukacyjnych i kulturalnych zainteresowanych wykorzystaniem nowych mediów w edukacji), w swojej publikacji Horizon Report 2011 (coroczny raport z badań dotyczących trendów w szkolnictwie) uznała rzeczywistość rozszerzoną (ang. augmented reality – AR) za jedną z technologii mogących mieć w najbliższych latach znaczący wpływ na sektor oświaty. Prognoza ta stała się inspiracją dla finansowanego przez JISC i realizowanego na University of Manchester (UM) projektu SCARLET (Special Collections using Augmented Reality to Enhance Learning and Teaching), mającego na celu ewaluację zastosowań narzędzi AR w szkolnictwie i eliminację barier utrudniających wykorzystanie w procesie nauczania zbiorów specjalnych dzięki wdrażaniu na uczelniach aplikacji tego typu.

więcej o Rozszerzona rzeczywistość w edukacji: projekt SCARLET+

Praktyczne, darmowe zasoby online nt. katalogowania: adnotowana webliografia

Autor: Małgorzata Waleszko,

Kategorie: Źródła informacji, Opracowanie informacji

Tagi: , , , , , ,

Możliwość komentowania Praktyczne, darmowe zasoby online nt. katalogowania: adnotowana webliografia została wyłączona

Bibliotekarze odpowiedzialni za opracowanie zbiorów muszą w obecnych czasach stawiać czoła wielu wyzwaniom związanym m.in. z ciągle zmieniającymi się formatami katalogowanych publikacji, koniecznością dostosowywania się do nowych standardów i zasad opisu, brakami kadrowymi czy choćby ograniczonymi budżetami na zakup materiałów informacyjnych i edukacyjnych dotyczących katalogowania. Aby pomóc zarówno doświadczonym, jak i początkującym lub odpowiednio nieprzeszkolonym „katalogerom” w identyfikacji, wyborze i ewaluacji przydatnych w pracy, praktycznych i wartościowych zasobów z tej dziedziny, dostępnych w Internecie, autorzy opracowali kompleksową, adnotowaną webliografię, czyli tematyczne zestawienie bibliograficzne anglojęzycznych internetowych źródeł, wzbogacone o informacje o ich treści.

więcej o Praktyczne, darmowe zasoby online nt. katalogowania: adnotowana webliografia

Design biblioteczny jako składowa część kultury informacyjnej współczesnego specjalisty

Autor: Alina Nowińska,

Kategorie: Technologia informacyjna i bibliotekarska, Architektura i wyposażenie, Branża, zawód i edukacja, Umiejętności informacyjne

Tagi: , , , , , , , , ,

Możliwość komentowania Design biblioteczny jako składowa część kultury informacyjnej współczesnego specjalisty została wyłączona

Omówiono rozszerzony w 2012 r. program nauczania przedmiotu „design biblioteczny” (czyli projektowanie form użytkowych dla bibliotek) realizowany w Petersburskim Technikum Technologii Bibliotecznych i Informacyjnych oraz jego wpływ na rozwój aktywności twórczej i kreatywności młodzieży. Celem kursu jest przekazanie uczniom wiedzy z zakresu projektowania i techniki komputerowej, która pozwoli im na realizację własnych twórczych pomysłów i stosowanie nowatorskich rozwiązań plastycznych.

więcej o Design biblioteczny jako składowa część kultury informacyjnej współczesnego specjalisty

Druk a media elektroniczne: badanie wpływu materialności tekstu na efektywność czytania

Autor: Małgorzata Waleszko,

Kategorie: Wykorzystanie informacji i socjologia informacji, Źródła informacji, Biblioteki jako kolekcje, Badania użytkowników, Kategorie użytkowników

Tagi: , , , , , , , , ,

Możliwość komentowania Druk a media elektroniczne: badanie wpływu materialności tekstu na efektywność czytania została wyłączona

W artykule przedstawiono częściowe wyniki holenderskiego programu pn. Amsterdam E-Boekstand, w ramach którego analizowano wykorzystanie urządzeń do odczytu e-zasobów i porównywano, w jaki sposób, w kontekstach edukacyjnych i zawodowych, badani czytają długie, bogate w treść i nowe informacje teksty, mając do dyspozycji wydruki, czytniki z ekranem w technologii elektronicznego papieru i ekrany LCD. Celem badania było ustalenie, jak rodzaj nośnika wpływa na komfort i efektywność czytania i uczenia się (por. BABIN [1], [2], [3]), i jakie czynniki należy uwzględnić chcąc projektować przyjazne użytkownikowi elektroniczne reprezentacje złożonych tekstowych dokumentów i dobrej jakości e-podręczniki. Amsterdam E-Boekstand realizowany jest w bliskiej współpracy z wydawcami materiałów edukacyjnych i producentem czytników e-zasobów.

więcej o Druk a media elektroniczne: badanie wpływu materialności tekstu na efektywność czytania

Działania Biblioteki Narodowej Francji w zakresie digitalizacji francuskojęzycznego dziedzictwa kultury

Autor: Alina Nowińska,

Kategorie: Źródła informacji, Biblioteki jako kolekcje, Działalność biblioteki

Tagi: , , , , , , , , ,

Możliwość komentowania Działania Biblioteki Narodowej Francji w zakresie digitalizacji francuskojęzycznego dziedzictwa kultury została wyłączona

W artykule omówiono niektóre z przedsięwzięć Biblioteki Narodowej Francji (BNF) mających na celu zachowanie i udostępnianie narodowego dziedzictwa kulturowego w języku francuskim oraz promocję kultury państw frankofońskich na całym świecie. Przedstawiono też projekty digitalizacyjne i prace związane z budową cyfrowych serwisów zapewniających dostęp do dokumentów wydawanych na terenie Francji i dotyczących krajów i regionów z całego świata, które są (lub były w jakimś okresie historycznym) powiązane z kulturą i językiem francuskim.

więcej o Działania Biblioteki Narodowej Francji w zakresie digitalizacji francuskojęzycznego dziedzictwa kultury

Organizacja wiedzy z perspektywy kognitywistycznej i zorientowanej na użytkownika: teoretyczna analiza literatury naukowej

Autor: Małgorzata Waleszko,

Kategorie: Relacje z innymi dziedzinami, Opracowanie informacji, Badania użytkowników

Tagi: , , , , , ,

Możliwość komentowania Organizacja wiedzy z perspektywy kognitywistycznej i zorientowanej na użytkownika: teoretyczna analiza literatury naukowej została wyłączona

Modele organizacji wiedzy (OW) zgodne z potrzebami użytkowników (ang. user based) i bazujące na kogniwistyce zaczęły się rozwijać w latach 70. i 80. ubiegłego wieku, wraz z badaniami z zakresu bibliotekoznawstwa i informacji naukowej i społecznymi przemianami zachodzącymi w tych dekadach, określanymi w literaturze jako rewolucja zorientowana na użytkownika (koncentracja projektowania, strategii biznesowych i politycznych, metodologii i praktyki różnych dyscyplin nauki na odbiorcach produktów, działań, systemów i usług). Artykuł poświęcono przybliżeniu specyfiki tego trendu oraz krytycznej analizie teoretycznych podstaw kognitywistycznych i bazujących na użytkowniku podejść do OW.

więcej o Organizacja wiedzy z perspektywy kognitywistycznej i zorientowanej na użytkownika: teoretyczna analiza literatury naukowej

Przyszłość tradycyjnych map w erze cyfrowej

Autor: Małgorzata Waleszko,

Kategorie: Wykorzystanie informacji i socjologia informacji, Źródła informacji, Badania użytkowników

Tagi: , , , , , , ,

Możliwość komentowania Przyszłość tradycyjnych map w erze cyfrowej została wyłączona

Ze względu na swoje walory fizyczne, zapewniające łatwość użytkowania, przenoszenia i przechowywania, papier był od wieków preferowanym formatem zapisu i rozpowszechniania informacji geograficznej. Obecnie, wraz z rozwojem nowych technologii, kwestionuje się coraz częściej użyteczność druku, jednak mimo dostępności elektronicznych alternatyw, sprzedaż papieru na świecie nadal rośnie, podobnie jak wykorzystanie w wielu branżach drukowanych dokumentów. W artykule przedstawiono wyniki badania analizującego, czy w dobie mobilnych technologii, systemów GIS i powszechnej dostępności materiałów kartograficznych online, również popyt na mapy w tradycyjnej, papierowej formie będzie się nadal utrzymywać na podobnym poziomie.

więcej o Przyszłość tradycyjnych map w erze cyfrowej

Nowy model gromadzenia e-książek w Bibliotece Narodowej Czech

Autor: Alina Nowińska,

Kategorie: Źródła informacji, Biblioteki jako kolekcje, Działalność biblioteki

Tagi: , , , , , ,

Możliwość komentowania Nowy model gromadzenia e-książek w Bibliotece Narodowej Czech została wyłączona

W Stanach Zjednoczonych coraz częściej wdrażany jest nowy model nabywania przez biblioteki książek elektronicznych: Zakupy Inicjowane przez Czytelników – Patron-Driven Acquisition (PDA). Metodę te postanowiła również zastosować Biblioteka Narodowa Czech (BNCz). W artykule omówiono system PDA oraz doświadczenia BNCz związane z eksperymentalnym wdrożeniem tej metody gromadzenia zagranicznych książek elektronicznych.

więcej o Nowy model gromadzenia e-książek w Bibliotece Narodowej Czech

Odwrócone lekcje: rewolucyjne podejście do nauczania z perspektywy pedagogów i bibliotekarzy

Autor: Małgorzata Waleszko,

Kategorie: Źródła informacji, Technologia informacyjna i bibliotekarska, Biblioteki jako kolekcje, Działalność biblioteki, Branża, zawód i edukacja

Tagi: , , , , , , , ,

Możliwość komentowania Odwrócone lekcje: rewolucyjne podejście do nauczania z perspektywy pedagogów i bibliotekarzy została wyłączona

Flipped classroom, czyli odwrócone lekcje to koncepcja powstała w Stanach Zjednoczonych pod koniec ubiegłego wieku i zyskująca w środowisku edukacyjnym coraz większą popularność. Jej idea polega na zmianie kolejności faz nauczania, czyli etapów prezentacji nowego materiału i jego powtarzania. W odwróconej szkole, uczniowie oglądają w domu przygotowaną przez nauczyciela prezentację w formie multimedialnej, a na zajęciach powtarzają, ćwiczą w praktyce i utrwalają to, co widzieli, dzięki czemu poza szkołą mogą uczyć się w odpowiednim dla siebie tempie i czasie, a na lekcjach wyjaśniać wątpliwości, dyskutować, pracować nad wspólnymi projektami i korzystać z indywidualnej pomocy nauczyciela. W artykule przybliżono specyfikę tego modelu, projekty realizowane zgodnie z jego założeniami oraz zalety i ograniczenia flipped classroom w kontekście edukacji na poziomie podstawowym i średnim. Omówiono również rolę, jaką odgrywają w tym systemie biblioteki szkolne i przytoczono liczne opinie nauczycieli i bibliotekarzy na temat skuteczności tej formy nauczania i związanych z nią wyzwań.

więcej o Odwrócone lekcje: rewolucyjne podejście do nauczania z perspektywy pedagogów i bibliotekarzy

Książki na rowerach: program promocji usług bibliotecznych i czytelnictwa

Autor: Małgorzata Waleszko,

Kategorie: Biblioteki jako kolekcje, Działalność biblioteki

Tagi: , , , , ,

Możliwość komentowania Książki na rowerach: program promocji usług bibliotecznych i czytelnictwa została wyłączona

Kilkunastu bibliotekarzy z Biblioteki Publicznej Seattle (SPL) zamieniło tego lata pracę przy biurku na jeżdżenie po mieście rowerami wyposażonymi w wózki o ładowności ok. 230 kg, z ekspozytorami mieszczącymi jednocześnie 75 książek – wszystko w ramach pilotażowego programu „Books on Bikes” („Książki na rowerach”) mającego w innowacyjny sposób umożliwić mieszkańcom publiczny dostęp do usług SPB poza fizycznym budynkiem biblioteki i ułatwić dotarcie z ofertą biblioteczną do wszystkich zróżnicowanych społeczności aglomeracji. Zasób książek udostępnianych w ramach projektu liczy ok. 400 tytułów, w tym bestsellery, beletrystykę i literaturę niebeletrystyczną, poradniki oraz literaturę dziecięcą i młodzieżową, dobrane tak, by przyciągać uwagę potencjalnych odbiorców, zachęcać do czytania i odzwierciedlać różnorodność miasta. Obwoźne mini-biblioteki wyposażone są w mobilne łącza WiFi i tablety, na których demonstruje się potencjalnym użytkownikom, w jaki sposób pobierać przez Internet różnego typu cyfrowe materiały, korzystać ze zbiorów biblioteki i zadawać pytania bibliotekarzom; przy pomocy tych urządzeń wypożycza się też książki i aktywuje karty biblioteczne nowych czytelników.

więcej o Książki na rowerach: program promocji usług bibliotecznych i czytelnictwa