Biblioteka Narodowa używa na swojej stronie plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. [zamknij]

Archiwum z miesiąca: wrzesień 2014

O ograniczeniach płacowych w estońskich bibliotekach uniwersyteckich

Autor: Marta Elas,

Kategorie: Biblioteki jako kolekcje, Branża, zawód i edukacja

Tagi: , , , ,

Możliwość komentowania O ograniczeniach płacowych w estońskich bibliotekach uniwersyteckich została wyłączona

W artykule omówiono zagadnienie relacji między wysokością wynagrodzenia a motywacją pracowników i satysfakcją z wykonywanej pracy na przykładzie bibliotek uniwersyteckich w Estonii. Według literatury przedmiotu, zarobki są bardzo istotnym czynnikiem motywacyjnym i mają znaczący wpływ na poziom zadowolenia pracowników. Dotyczy to bibliotek zarówno w krajach rozwiniętych, jak i rozwijających się, a niezadowolenie z wysokości pensji wydaje się być wśród bibliotekarzy powszechne.

więcej o O ograniczeniach płacowych w estońskich bibliotekach uniwersyteckich

Gra aktorska jako narzędzie biblioterapii: jak biblioteki specjalne mogą wspomagać rehabilitację dzieci z uszkodzeniami wzroku

Autor: Alina Nowińska,

Kategorie: Kategorie użytkowników, Wykorzystanie informacji i socjologia informacji, Źródła informacji

Tagi: , , , , ,

Możliwość komentowania Gra aktorska jako narzędzie biblioterapii: jak biblioteki specjalne mogą wspomagać rehabilitację dzieci z uszkodzeniami wzroku została wyłączona

W artykule, na przykładzie konkursu dla przedszkolaków w wieku 4 do 7 lat ze specjalnych placówek dla dzieci z chorobami oczu i wadami wzroku, zorganizowanego przez Krasnojarską Krajową Bibliotekę Specjalną, omówiono możliwości wspomagania przez biblioteki tego typu rehabilitacji najmłodszych, niepełnosprawnych użytkowników.

więcej o Gra aktorska jako narzędzie biblioterapii: jak biblioteki specjalne mogą wspomagać rehabilitację dzieci z uszkodzeniami wzroku

Trzecie miejsce: nowa generacja bibliotek publicznych Montrealu

Autor: Alina Nowińska,

Kategorie: Architektura i wyposażenie, Biblioteki jako kolekcje

Tagi: , , , , , , , , ,

Możliwość komentowania Trzecie miejsce: nowa generacja bibliotek publicznych Montrealu została wyłączona

Ministerstwo Kultury i Komunikacji Québecu w początkowych latach XXI wieku postanowiło przeznaczyć znaczne fundusze na ożywienie i rozwój kulturalny regionu, w tym na rozbudowę infrastruktury bibliotek publicznych. Zgodnie z tymi planami Montreal miał się stać nowoczesną metropolią kultury. W ramach programu rozbudowy, modernizacji i budowy nowych budynków publicznych w mieście Montrèal – RAC (Le Programme de rénovation, d’agrandissement et de construction de bibliothèques de la Ville de Montréal) powiększono, unowocześniono lub przeniesiono do nowej siedziby 5 bibliotek publicznych. W artykule omówiono koncepcję biblioteki jako „trzeciego miejsca” z książki Raya Oldenburga oraz szczegółowo scharakteryzowano z tej perspektywy projekty zrealizowane w ramach RAC.

więcej o Trzecie miejsce: nowa generacja bibliotek publicznych Montrealu

Kompetencje bibliotekarzy pracujących w bibliotekach dziecięcych i młodzieżowych

Autor: Alina Nowińska,

Kategorie: Biblioteki jako kolekcje, Branża, zawód i edukacja, Technologia informacyjna i bibliotekarska

Tagi: , , , , , ,

Możliwość komentowania Kompetencje bibliotekarzy pracujących w bibliotekach dziecięcych i młodzieżowych została wyłączona

W artykule omówiono wyniki przeglądu fachowego piśmiennictwa poświęconego cechom osobowym, tradycyjnym kwalifikacjom zawodowym oraz dodatkowym umiejętnościom, głównie związanym z rozwojem technologii informacyjnych, wymaganym od pracowników bibliotek dziecięcych i młodzieżowych w erze cyfrowej. Przybliżono również wytyczne ALA dotyczące przygotowania i predyspozycji bibliotekarzy pracujących z dziećmi i młodzieżą, sporządzając na tej podstawie listę pożądanych kompetencji. Następnie, przedstawiono wnioski z ankiet przeprowadzonych w ramach weryfikacji wśród 9 bibliotekarzy pracujących w działach dziecięcym i młodzieżowym Biblioteki Aleksandryjskiej, pytając ich czy wymieniane w literaturze przedmiotu kompetencje są istotne, nieistotne lub też ważne ale nieprzydatne w ich pracy z dziećmi i młodzieżą.

więcej o Kompetencje bibliotekarzy pracujących w bibliotekach dziecięcych i młodzieżowych

Program wspierania budownictwa bibliotecznego w Quebécu

Autor: Alina Nowińska,

Kategorie: Architektura i wyposażenie, Biblioteki jako kolekcje

Tagi: , , , , ,

Możliwość komentowania Program wspierania budownictwa bibliotecznego w Quebécu została wyłączona

Ministerstwo Kultury i Komunikacji Quebécu (MCC – Le Ministère de la Culture et des Communications du Quebéc) rozpoczęło w 2001 roku realizację programu tworzenia i rozbudowy infrastruktury umożliwiającej kulturalny rozwój regionu. W jego ramach m.in. zaplanowano budowę nowych siedzib bibliotek publicznych oraz powiększenie i renowację istniejących budynków bibliotecznych oraz unowocześnienie ich wyposażenia. W artykule przedstawiono uzyskane wyniki dotyczące bibliotek autonomicznych i ich filii oraz bibliotek zrzeszonych w regionalnych centrach usług bibliotecznych CRSBP (Les centres régionaux de services aux bibliothèques publiques).

więcej o Program wspierania budownictwa bibliotecznego w Quebécu

Rynek wydawniczy i księgarstwo w Rosji

Autor: Alina Nowińska,

Kategorie: Księgarstwo, Wydawcy, Źródła informacji

Tagi: , , , , , ,

Możliwość komentowania Rynek wydawniczy i księgarstwo w Rosji została wyłączona

Autorki porównały dane statystyczne dotyczące ruchu wydawniczego i rynku księgarskiego w Rosji. Źródłami danych były państwowe statystyczne bazy Rosyjskiej Izby Książki (RIK) „Pečat’ RF” („Druki Rosyjskiej Federacji”) z lat 2010-2012 oraz dane z systemu wydawniczo-księgarskiego RIK „Knigi v naličii i pečati” – KNP („Książki opublikowane i w druku”; ang. „Books in Print”). Statystyka państwowa rejestruje wszystkie publikacje ukazujące się drukiem na terenie Rosyjskiej Federacji, gdy system KNP tylko ich część sprzedawaną w sieci księgarskiej.

więcej o Rynek wydawniczy i księgarstwo w Rosji

Czy Linked Data mogą stać się przełomową technologią w środowisku bibliotecznym

Autor: Grażyna Jaroszewicz,

Kategorie: Opracowanie informacji, Technologia informacyjna i bibliotekarska, Źródła informacji

Tagi: , , , , ,

Możliwość komentowania Czy Linked Data mogą stać się przełomową technologią w środowisku bibliotecznym została wyłączona

Biblioteki poszukują alternatywy dla formatu MARC, a jedną z rozważanych, przełomowych innowacji w katalogowaniu jest model Linked Data. Niektóre środowiska bibliotekarskie przygotowują się do wdrożenia tej technologii jako następcy MARC. Linked Data (powiązane dane) to nowa, w pełni internetowa technologia i koncepcja prezentacji danych w środowisku sieciowym, zapewniająca nowatorskie możliwości dostępu do informacji oraz pozwalająca bibliotekom na tworzenie globalnej sieci zasobów powiązanych danych.

więcej o Czy Linked Data mogą stać się przełomową technologią w środowisku bibliotecznym

O zagrożeniach dla szwedzkich bibliotek publicznych z perspektywy ich dyrektorów

Autor: Małgorzata Waleszko,

Kategorie: Biblioteki jako kolekcje, Zarządzanie

Tagi: , , , , ,

Możliwość komentowania O zagrożeniach dla szwedzkich bibliotek publicznych z perspektywy ich dyrektorów została wyłączona

Powracającym tematem dyskusji w piśmiennictwie bibliotekoznawczym krajów wysoko rozwiniętych gospodarczo jest zmieniająca się rola bibliotek publicznych. Z historycznej perspektywy, idea publicznych systemów bibliotecznych rozwijała się wraz z powstawaniem współczesnych zachodnich społeczeństw, a te ostatnie uległy w ciągu ostatnich 30 lat gwałtownym przeobrażeniom w związku z szybką ekspansją technologii informacyjno-komunikacyjnych, przemianami politycznymi i ekonomicznymi oraz procesami globalizacji. Doprowadziły one do powstania nowych metod pracy, nowych obowiązków i nowych obszarów działania dla tych instytucji oraz nowych wymagań ze strony użytkowników. W artykule, będącym częścią większego projektu badawczego analizującego oczekiwania lokalnych polityków wobec bibliotek publicznych, przybliżono sposób postrzegania tych oczekiwań przez dyrektorów szwedzkich książnic. W szczególności, celem autorki było sprawdzenie sytuacji bibliotek publicznych w Szwecji, określenie czynników, które wg badanej grupy, mogą stanowić zagrożenie dla przyszłości zarządzanych przez nich instytucji i podważać zasadność ich istnienia, oraz przedyskutowanie konsekwencji tych zagrożeń dla przyszłości sektora bibliotecznego.

więcej o O zagrożeniach dla szwedzkich bibliotek publicznych z perspektywy ich dyrektorów

Cyfrowy Wiedeń – digitalizacja Biblioteki Wiedeńskiej w Ratuszu

Autor: Joanna Szymczak,

Kategorie: Biblioteki jako kolekcje, Działalność biblioteki, Źródła informacji

Tagi: , , , ,

Możliwość komentowania Cyfrowy Wiedeń – digitalizacja Biblioteki Wiedeńskiej w Ratuszu została wyłączona

W artykule omówiono zagadnienia związane z cyfryzacją zasobów Miejskiej Biblioteki Wiednia (Biblioteki Wiedeńskiej w Ratuszu) i budową cyfrowego repozytorium udostępniającego materiały powiązane z historia i kulturą austriackiej stolicy. Przedstawiono m.in. początki jej powstania, rozwój, stosowane kryteria, procedury oraz różne aspekty digitalizacji i obecny stan prac.

więcej o Cyfrowy Wiedeń – digitalizacja Biblioteki Wiedeńskiej w Ratuszu

Inteligencja emocjonalna a umiejętności przywódcze w działalności bibliotekarskiej

Autor: Małgorzata Waleszko,

Kategorie: Biblioteki jako kolekcje, Relacje z innymi dziedzinami, Zarządzanie

Tagi: , , , , , , ,

Możliwość komentowania Inteligencja emocjonalna a umiejętności przywódcze w działalności bibliotekarskiej została wyłączona

Zdolność rozpoznawania i kontrolowania własnych i cudzych emocji oraz właściwej oceny emocjonalnego wydźwięku określonych sytuacji to kluczowe czynniki warunkujące sukces w miejscu pracy, również w przypadku bibliotekarzy akademickich. Mimo to, w środowisku tym ceni się nadal znacznie wyżej intelekt niż uzdolnienia interpersonalne, zdarza się też często, że wykształconym ludziom z wysokim ilorazem IQ i bardzo dobrze rozwiniętymi zdolnościami analitycznymi, brakuje równie zaawansowanych umiejętności odczytywania i właściwego reagowania na bodźce emocjonalne. Wpływa to negatywnie na atmosferę i efektywność pracy, prowadzi do nieporozumień, konfliktów i błędów komunikacji, utrudnia znacząco współdziałanie w grupie, utrzymywanie zdrowych zawodowych relacji i podejmowanie właściwych decyzji. Sprawia też, że ludzkie interakcje w miejscach kojarzonych w wiedzą i rozumem mogą wyglądać bardzo głupio. Artykuł poświęcono omówieniu różnych aspektów inteligencji emocjonalnej (IE) w kontekście bibliotek szkół wyższych i skutecznego zarządzania tymi instytucjami, oraz wartości kompetencji związanych z IE dla osób pełniących funkcje kierownicze.

więcej o Inteligencja emocjonalna a umiejętności przywódcze w działalności bibliotekarskiej