Biblioteka Narodowa używa na swojej stronie plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. [zamknij]

Archiwum z miesiąca: styczeń 2015

Wzory komunikowania się na masowych, otwartych kursach online

Autor: Marta Elas,

Kategorie: Technologia informacyjna i bibliotekarska, Branża, zawód i edukacja, Badania użytkowników

Tagi: , , , , , , , ,

Możliwość komentowania Wzory komunikowania się na masowych, otwartych kursach online została wyłączona

Masowe otwarte kursy online (massive open online coursesMOOC) są nową formą edukacji na odległość, która łączy elementy wcześniejszych modeli tradycyjnych i zdalnych – globalny, masowy zasięg z możliwością nawiązania kontaktu z uczestnikami zajęć, dyskusji i wymiany wiedzy. W artykule omówiono badanie koncentrujące się na kluczowym aspekcie MOOC, odróżniającym je od wcześniejszych form otwartej edukacji online – możliwości masowej interakcji uczestników poprzez fora dyskusyjne w skali globalnej.

więcej o Wzory komunikowania się na masowych, otwartych kursach online

Druk 3-D w edukacji szkolnej: testy drukarki Lulzbot Taz 4

Autor: Małgorzata Waleszko,

Kategorie: Technologia informacyjna i bibliotekarska, Branża, zawód i edukacja, Szkolenie użytkowników

Tagi: , , , , ,

Możliwość komentowania Druk 3-D w edukacji szkolnej: testy drukarki Lulzbot Taz 4 została wyłączona

W artykule omówiono charakterystykę i parametry techniczne najnowszej drukarki Lulzbot Taz 4 3-D firmy Aleph Objects oraz jej możliwe zastosowania w szkołach i bibliotekach, i przydatność dla celów edukacyjnych, na przykładzie doświadczeń związanych z implementacją i testowaniem tego urządzenia w jednym z amerykańskich gimnazjów ze stanu Virginia.

więcej o Druk 3-D w edukacji szkolnej: testy drukarki Lulzbot Taz 4

Biblioteki publiczne a tworzenie społecznego kapitału: badanie porównawcze w Danii i Szkocji

Autor: Małgorzata Waleszko,

Kategorie: Wykorzystanie informacji i socjologia informacji, Biblioteki jako kolekcje, Działalność biblioteki

Tagi: , , , , , , , ,

Możliwość komentowania Biblioteki publiczne a tworzenie społecznego kapitału: badanie porównawcze w Danii i Szkocji została wyłączona

Biblioteki publiczne od wielu lat muszą uzasadniać swoje miejsce w społeczeństwie oraz rynkową wartość swoich usług, a w 2014 r. – okresie likwidacji placówek bibliotecznych w Wielkiej Brytanii i obcinania państwowych dotacji na ich działalność, zadanie to stało się tym bardziej istotne. Jedną z korzyści jakie biblioteki przynoszą lokalnym społecznościom jest zapewnianie mieszkańcom miejsca spotkań, współpracy i komunikacji oraz możliwości tworzenia i zacieśniania więzi i realizacji wspólnych potrzeb, i tworzenie tym samym kapitału społecznego budowanego na bazie wzajemnych relacji, wspólnych norm i zaufania. Ponieważ pojęcie to od 10 lat wiązane jest coraz ściślej z bibliotekami publicznymi (zob. BABIN 2009/2/101), autorka postanowiła przeanalizować rolę biblioteki jako miejsca, z punktu widzenia teorii kapitału społecznego, omawiając w artykule dostępną literaturę poświęconą obu koncepcjom i prezentując dwa studia przypadku: bibliotek publicznych Edynburga (Edinburgh City Libraries) i bibliotek publicznych Kopenhagi (Københavns Biblioteker).

więcej o Biblioteki publiczne a tworzenie społecznego kapitału: badanie porównawcze w Danii i Szkocji

Teoretyczne modele badań nad akceptacją mobilnych technologii: przypadek Chile

Autor: Marta Elas,

Kategorie: Technologia informacyjna i bibliotekarska, Badania użytkowników, Kategorie użytkowników

Tagi: , , , ,

Możliwość komentowania Teoretyczne modele badań nad akceptacją mobilnych technologii: przypadek Chile została wyłączona

W artykule przedstawiono wyniki przeprowadzonego w Chile empirycznego badania poziomu akceptacji mobilnego Internetu (MI) i warunkujących go czynników. Jego celem było sprawdzenie, czy teorie rozwijane w środowisku zaawansowanym technologicznie mogą być zastosowane w krajach rozwijających się, w odmiennym kontekście kulturowym.

więcej o Teoretyczne modele badań nad akceptacją mobilnych technologii: przypadek Chile

Postrzeganie e-learningu w szkołach bibliotekoznawstwa i informacji naukowej: badanie jakościowe

Autor: Marta Elas,

Kategorie: Bibliotekoznawstwo i informacja naukowa jako dziedzina, Technologia informacyjna i bibliotekarska, Branża, zawód i edukacja

Tagi: , , ,

Możliwość komentowania Postrzeganie e-learningu w szkołach bibliotekoznawstwa i informacji naukowej: badanie jakościowe została wyłączona

E-learning pojawił się w nauczaniu na wydziałach bibliotekoznawstwa i informacji naukowej (BIN) na początku lat 90. ubiegłego wieku. Brakuje jednak badań na temat stosunku osób kierujących studiami z zakresu BIN (dziekanów, kierowników wydziałów, koordynatorów etc.) do tej metody. Dostępna literatura przedmiotu, omówiona w tekście, dotyczy tematów takich, jak sposób rozumienia e-learningu, jego zalety i wady, wpływ na edukację i praktykę BIN oraz sposób postrzegania przez wykładowców, studentów, pracowników uczelni i pracodawców. Przedstawiono w nim również badanie przeprowadzone wśród kadry zarządzającej 85 kierunków BIN z całego świata oferujących programy e-learningowe.

więcej o Postrzeganie e-learningu w szkołach bibliotekoznawstwa i informacji naukowej: badanie jakościowe

Global Online Access to Law (GOAL): program na rzecz zrównoważonego rozwoju

Autor: Marta Elas,

Kategorie: Wykorzystanie informacji i socjologia informacji, Źródła informacji, Dostęp do publikacji

Tagi: , , , , ,

Możliwość komentowania Global Online Access to Law (GOAL): program na rzecz zrównoważonego rozwoju została wyłączona

Global Online Access to Law (GOAL), czyli globalny dostęp online do zasobów z zakresu prawa, to robocza nazwa inicjatywy mającej na celu udostępnienie literatury prawniczej, bezpłatnie lub za niewysoką opłatą, instytucjom rządowym, naukowym i niekomercyjnym z krajów rozwijających się. GOAL ma być częścią Reseach4Life – inicjatywy instytucji publicznych i prywatnych nakierowanej na poprawę jakości badań naukowych w krajach rozwijających się, głównie poprzez zapewnienie dostępu do publikacji naukowych online. Dotychczasowe działania w ramach Reseach4Life były realizowane w ramach programów prowadzonych przez agendy ONZ, dotyczyły ochrony zdrowia, rolnictwa, ochrony środowiska oraz rozwoju i innowacji.

więcej o Global Online Access to Law (GOAL): program na rzecz zrównoważonego rozwoju

Reforma usług bibliotecznych i informacji naukowej oraz kształcenia specjalistów w postsowieckich republikach

Autor: Marta Elas,

Kategorie: Wykorzystanie informacji i socjologia informacji, Branża, zawód i edukacja

Tagi: , , , , , , , ,

Możliwość komentowania Reforma usług bibliotecznych i informacji naukowej oraz kształcenia specjalistów w postsowieckich republikach została wyłączona

W artykule przedstawiono problematykę rozwoju i modernizacji usług bibliotecznych i informacyjnych w Armenii, Gruzji i Uzbekistanie ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia edukacji bibliotekoznawczej. Podsumowano też efekty projektu finansowanego ze środków Komisji Europejskiej, mającego na celu opracowanie w tych państwach nowych programów studiów z zakresu bibliotekoznawstwa i informacji naukowej na poziomie magisterskim.

więcej o Reforma usług bibliotecznych i informacji naukowej oraz kształcenia specjalistów w postsowieckich republikach

Edukacja informacyjna i szkolenie biblioteczne w izraelskich szkołach wyższych

Autor: Alina Nowińska,

Kategorie: Działalność biblioteki, Branża, zawód i edukacja, Szkolenie użytkowników, Umiejętności informacyjne

Tagi: , , , , ,

Możliwość komentowania Edukacja informacyjna i szkolenie biblioteczne w izraelskich szkołach wyższych została wyłączona

We wstępnej części artykułu zaprezentowano system szkolnictwa wyższego w Izraelu, zwracając uwagę na znaczny wzrost, w ciągu dekady, liczby osób studiujących, zwłaszcza na poziomie licencjackim (1991 r. – 56 tys. osób; 2002 r. – 170 tys.; 2011 r. – 226 tys.). W 2011 r. studia magisterskie podjęło 54 tys. osób, a doktoranckie – 10,6 tys. Zważywszy, że ludność Izraela w 2011 r. liczyła 7,6 mln osób powyższe liczby świadczą o wysokim stopniu skolaryzacji na poziomie wyższym. Za budżet, programy nauczania, planowanie rozwoju uczelni itp. odpowiada w Izraelu Komitet ds. Szkolnictwa Wyższego (CHE – The Council for Higher Education), natomiast za komputeryzację uczelni i bibliotek – Międzyuczelniany Ośrodek Cyfrowych Usług Informacyjnych MALMAD.

więcej o Edukacja informacyjna i szkolenie biblioteczne w izraelskich szkołach wyższych

Metodologia cytowań Linked Open Data

Autor: Małgorzata Waleszko,

Kategorie: Źródła informacji, Opracowanie informacji

Tagi: , , , , ,

Możliwość komentowania Metodologia cytowań Linked Open Data została wyłączona

Jedną z bardziej znaczących zmian społeczno-ekonomicznych i naukowych w ciągu ostatnich kilku lat było uznanie zbiorów danych za wartościowe aktywa stanowiące dla gospodarki cenny „surowiec” i mogące generować, dzięki rozwojowi powiązanych z nimi serwisów i usług, znaczące zyski. Głównym napędem tej ewolucji stała się Web of Data (Sieć Danych), której szacunkowe rozmiary przekraczają obecnie ponad 100 miliardów semantycznie powiązanych jednostek. Konceptualną realizacją sieci danych jest model Linked Open Data (LOD), który poprzez wykorzystanie sieciowych technologii, takich jak RDF (Resource Description Format), umożliwia otwarcie publicznych danych w czytelnych maszynowo formatach na ponowne używanie i rozpowszechnianie.

więcej o Metodologia cytowań Linked Open Data

Wykorzystanie społecznościowych narzędzi komunikacyjnych w masowej edukacji: studium przypadku Facebooka

Autor: Marta Elas,

Kategorie: Technologia informacyjna i bibliotekarska, Branża, zawód i edukacja, Kategorie użytkowników

Tagi: , , , , , , ,

Możliwość komentowania Wykorzystanie społecznościowych narzędzi komunikacyjnych w masowej edukacji: studium przypadku Facebooka została wyłączona

Mimo wielu ograniczeń, masowe wykłady prowadzone dla setek studentów i zakładające jednostronną komunikację między prowadzącym a odbiorcami, stały się nieodłączną częścią procesu dydaktycznego we współczesnych szkołach wyższych. W odpowiedzi na mankamenty tego modelu kształcenia (niska efektywność nauczania, mało możliwości angażowanie studentów, brak czasu na zindywidualizowane relacje typu mistrz-uczeń), opracowano różnego typu narzędzia zdalnej komunikacji i systemy zarządzania kształceniem, są one jednak postrzegane – w pierwszy przypadku, jako rozwiązania kosztowne, w drugim – jako pomoc o charakterze administracyjnym, a nie pedagogicznym. W artykule omówiono wyniki badania sprawdzającego przydatność niezwykle popularnego wśród studentów serwisu Facebook jako medium komunikacji pozalekcyjnej (ang. out-of-class – OCC), uzupełniającego kognitywne i afektywne efekty uczenia się w systemie masowego kształcenia na poziomie uniwersyteckim.

więcej o Wykorzystanie społecznościowych narzędzi komunikacyjnych w masowej edukacji: studium przypadku Facebooka