Biblioteka Narodowa używa na swojej stronie plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. [zamknij]

Archiwum z miesiąca: lipiec 2014

Określanie docelowych odbiorców usług informacyjnych

Autor: Grażyna Jaroszewicz,

Kategorie: Źródła informacji, Działalność biblioteki, Kategorie użytkowników

Tagi: , , , ,

Możliwość komentowania Określanie docelowych odbiorców usług informacyjnych została wyłączona

Dostawcy usług informacyjnych i baz danych swoją ofertę kierują przede wszystkim do studentów studiów podyplomowych, naukowców i specjalistów. Stosunkowo niewiele uwagi poświęcają studentom studiów pierwszego stopnia oraz osobom rozpoczynającym pracę zawodową. A to właśnie o te grupy, zdaniem południowoafrykańskich autorów, dostawcy usług informacyjnych powinni szczególnie zabiegać, jako że pokolenie sieci (ang. net generation), czyli dzisiejsi studenci studiów pierwszego poziomu, w przyszłości zasili szeregi naukowców, nauczycieli akademickich, specjalistów, liderów politycznych, dyrektorów i decydentów.

więcej o Określanie docelowych odbiorców usług informacyjnych

Wprowadzanie MOOC na austriackich uczelniach: uwarunkowania, wyzwania i korzyści

Autor: Małgorzata Waleszko,

Kategorie: Wykorzystanie informacji i socjologia informacji, Technologia informacyjna i bibliotekarska, Branża, zawód i edukacja, Dostęp do publikacji

Tagi: , , , , , , , ,

Możliwość komentowania Wprowadzanie MOOC na austriackich uczelniach: uwarunkowania, wyzwania i korzyści została wyłączona

Projekty MOOC – masowych, otwartych kursów online (zob. babin.bn.org.pl/?p=1898, babin.bn.org.pl/?p=2075, babin.bn.org.pl/?p=2516), realizowane pierwotnie głównie w Stanach Zjednoczonych, zyskują na świecie coraz większą popularność, a do ruchu MOOC przyłącza się coraz więcej europejskich uniwersytetów. Wraz ze wzrostem oddziaływania tych inicjatyw staje się również jasne, że ich rozwój na Starym Kontynencie, w tym zwłaszcza w krajach niemieckojęzycznych, nie może przebiegać w taki sam sposób jak Ameryce Północnej, z powodu odmienności systemów edukacyjnych i ramowych wymagań oraz uwarunkowań prawno-gospodarczych. Implementacja różnych typów MOOC w Europie Środkowej wiąże się z wieloma trudnościami, do których należy podchodzić uwzględniając lokalny kontekst. Artykuł poświęcono analizie, z lokalnej perspektywy, korzyści i ryzyka związanych z oferowaniem MOOC  oraz omówieniu wstępnych warunków, które muszą spełnić uczelnie i władze by umożliwić budowę i upowszechnienie platform MOOC oraz wsparcie dla otwartej edukacji. Przedyskutowano również, na przykładzie Austrii, wyzwania związane z tworzeniem i dystrybucją treści, ewaluacją wiedzy i rozwojem modeli finansowania MOOC.

więcej o Wprowadzanie MOOC na austriackich uczelniach: uwarunkowania, wyzwania i korzyści

Mapowanie biblioteki jako metoda angażowania użytkowników i promocji zasobów

Autor: Małgorzata Waleszko,

Kategorie: Technologia informacyjna i bibliotekarska, Biblioteki jako kolekcje, Działalność biblioteki

Tagi: , , , , ,

Możliwość komentowania Mapowanie biblioteki jako metoda angażowania użytkowników i promocji zasobów została wyłączona

Biblioteki to miejsca, w których część użytkowników czuje się onieśmielona lub zdeprymowana, postrzegając bibliotekarzy jako osoby zbyt zajęte lub nieprzystępne by udzielać pomocy. Coraz większa popularność technologii mobilnych sprawia, że w kłopotliwych sytuacjach czytelnicy rezygnują często z zadawania pytań personelowi, szukając potrzebnych informacji przy pomocy własnych przenośnych urządzeń. Planując biblioteczne kampanie marketingowe ukierunkowane na takich odbiorców, warto pamiętać o nośności mobilnych rozwiązań, wykorzystując je do rozpowszechniania informacji o udostępnianych zbiorach i usługach, i budowania zaangażowania użytkowników. Jedną ze strategii, która przynosi od paru lat coraz lepsze efekty i ułatwia połączenie przywiązania czytelników do smartfonów i tabletów z chęcią korzystania z bibliotecznych zasobów i dotarcia do poszukiwanych materiałów, jest mapowanie bibliotek przy wykorzystaniu aplikacji takich jak Google Maps.

więcej o Mapowanie biblioteki jako metoda angażowania użytkowników i promocji zasobów

Jak wprowadzać innowacje i robić karierę w swojej bibliotece

Autor: Alina Nowińska,

Kategorie: Biblioteki jako kolekcje, Działalność biblioteki, Branża, zawód i edukacja

Tagi: , , , , , , ,

Możliwość komentowania Jak wprowadzać innowacje i robić karierę w swojej bibliotece została wyłączona

Autorka, kierownik Ośrodka Materiałów Związanych z Programem Studiów Stanowego Uniwersytetu w Murray, na podstawie własnych doświadczeń omawia jak przeprowadzić w bibliotekach konieczne zmiany nie niszcząc przy tym szans na dalszy rozwój własnej kariery oraz osiągnięcie zakładanych celów transformacji.

więcej o Jak wprowadzać innowacje i robić karierę w swojej bibliotece

Wykorzystanie zasobów drukowanych i elektronicznych: wpływ indywidualnych różnic

Autor: Małgorzata Waleszko,

Kategorie: Wykorzystanie informacji i socjologia informacji, Źródła informacji, Biblioteki jako kolekcje, Badania użytkowników, Kategorie użytkowników

Tagi: , , , , , , , ,

Możliwość komentowania Wykorzystanie zasobów drukowanych i elektronicznych: wpływ indywidualnych różnic została wyłączona

Różnice indywidualne, takie jak płeć, wiek, wykształcenie i doświadczenie w wykorzystywaniu zasobów w różnych formatach są kluczem do zrozumienia specyficznych form ludzkich reakcji i zachowań oraz mechanizmów akceptacji nowych technologii. Przyjmując za punkt wyjścia demograficzne aspekty podziału cyfrowego, w artykule omówiono, na podstawie przeglądu literatury przedmiotu oraz sondaży online, sposób podejścia użytkowników chińskich bibliotek do materiałów w formie drukowanej i elektronicznej w kontekście cech indywidualnych. Celem badania było stworzenie nowej perspektywy dla badań nad kształtowaniem zbiorów bibliotecznych i opracowywaniem najlepszych praktyk w tym zakresie oraz pomoc bibliotekom akademickim z Chin w lepszym dostosowywaniu swojej oferty do zróżnicowanych potrzeb informacyjnych odbiorców i zmniejszeniu barier w dostępności zasobów i usług tych placówek.

więcej o Wykorzystanie zasobów drukowanych i elektronicznych: wpływ indywidualnych różnic

Metadane dla zbiorów fotografii: konlikt ilości i jakości

Autor: Małgorzata Waleszko,

Kategorie: Źródła informacji, Opracowanie informacji, Biblioteki jako kolekcje, Działalność biblioteki

Tagi: , , , , , ,

Możliwość komentowania Metadane dla zbiorów fotografii: konlikt ilości i jakości została wyłączona

W związku z rosnącymi oczekiwaniami użytkowników i kadry kierowniczej oraz chęcią podniesienia renomy własnej instytucji i jej widoczności w sieci www, coraz więcej bibliotek udostępnia swoje zasoby ikonograficzne w wersji cyfrowej online. Ten pęd ku digitalizacji wiąże się jednak często z presją wywieraną na bibliotekarzy by udostępniać obiekty cyfrowe jak najszybciej – nim zostaną właściwie opisane. Tendencja ta może przybierać formę gry w liczebniki, w której liczba dokumentów staje się ważniejsza niż jakość dołączonych do nich metadanych opisowych, w efekcie powstają więc zbiory złożone z obiektów o minimalnym poziomie opisu lub otagowane wyłącznie deskryptorami tworzonymi na zasadach crowdsourcingu. Choć społeczne indeksowanie wydaje się rozwiązaniem szybkim, łatwym i wygodnym, nie gwarantuje równie dużej efektywności odnajdywania dokumentów w bazie, jak w przypadku wzorcowych, spójnych i szczegółowych metadanych. Autor omawia w tekście różne podejścia do indeksacji i przedstawia rekomendacje dla instytucji chcących budować duże cyfrowe kolekcje historycznych fotografii i zapewnić wysoką funkcjonalność i dostępność takich repozytoriów.

więcej o Metadane dla zbiorów fotografii: konlikt ilości i jakości

Satysfakcja z pracy a wydajność – badanie wśród bibliotekarzy akademickich na Tajwanie

Autor: Grażyna Jaroszewicz,

Kategorie: Biblioteki jako kolekcje, Branża, zawód i edukacja

Tagi: , , , ,

Możliwość komentowania Satysfakcja z pracy a wydajność – badanie wśród bibliotekarzy akademickich na Tajwanie została wyłączona

Zagadnienia wydajności pracy i jej związku z poziomem satysfakcji z pracy były wielokrotnie badane i doczekały się bogatej literatury. Już w 1967 r. wyodrębniono dwie kategorie zadowolenia z pracy – „wewnętrzną” (intrinsic), związaną z dopasowaniem do pracy oraz „zewnętrzną” (extrinsic), wypływającą z warunków zatrudnienia (m.in. płacy i relacji z przełożonymi i współpracownikami). Podobnie, wydzielono dwie kategorie efektywności (1993 r.) – zadaniową (task performance) i kontekstową (contextual performance). Ta pierwsza dotyczy realizowania podstawowych obowiązków, które mogą być formalnie opisane w zakresie zadań pracownika. Efektywność kontekstowa natomiast obejmuje spontaniczne zachowania, poprzez które pracownik przyczynia się do poprawy środowiska pracy. W dotychczasowych badaniach stosunkowo rzadko zajmowano się wzajemnymi relacjami pomiędzy wszystkimi wymienionymi powyżej kategoriami zadowolenia z pracy i wydajności.

więcej o Satysfakcja z pracy a wydajność – badanie wśród bibliotekarzy akademickich na Tajwanie

Prywatność użytkowników cyfrowych usług bibliotek: wpływ edukacji na zmianę poglądów bibliotekarzy

Autor: Małgorzata Waleszko,

Kategorie: Branża, zawód i edukacja, Wolność intelektualna

Tagi: , , , , , ,

Możliwość komentowania Prywatność użytkowników cyfrowych usług bibliotek: wpływ edukacji na zmianę poglądów bibliotekarzy została wyłączona

Współcześni użytkownicy mogą cieszyć się coraz większą liczbą i różnorodnością oferowanych w sieci www zasobów, a dzięki spersonalizowanowanym serwisom, które na podstawie gromadzonych danych o aktywności odbiorców dopasowują swoją ofertę do ich indywidualnych preferencji, dostęp do informacji staje się coraz bardziej wygodny, efektywny i lepiej dostosowany do naszych potrzeb i zainteresowań. Cena tej wygody to konieczność udostępniania swoich danych osobowych i utrata kontroli nad sposobem ich wykorzystywania, i dla wielu użytkowników jest ona zbyt wysoka. Wg koreańskiej agencji bezpieczeństwa informacji, liczba naruszeń prywatności (w tym kradzieży danych, ich wycieku ze względu na niewłaściwą techniczną i administracyjną ochronę, gromadzenia prywatnych informacji bez zgody zainteresowanych osób itp.) zwiększyła się w latach 2003-2011 z 17,7 tys. do 122,2 tys. przypadków. Do takich nieprawidłowości może dojść w każdej organizacji, w tym w bibliotekach, instytucje te musza być więc odpowiednio przygotowane do zabezpieczenia poufności danych czytelników. W artykule przedstawiono wyniki badania sprawdzającego poziom świadomości koreańskich bibliotekarzy w tym zakresie oraz efekty pilotażowego programu szkoleń dotyczących kwestii prywatności.

więcej o Prywatność użytkowników cyfrowych usług bibliotek: wpływ edukacji na zmianę poglądów bibliotekarzy

VIAF i problemy niejednoznaczności

Autor: Małgorzata Waleszko,

Kategorie: Źródła informacji, Opracowanie informacji

Tagi: , , , ,

Możliwość komentowania VIAF i problemy niejednoznaczności została wyłączona

VIAF -Wirtualna Międzynarodowa Kartoteka Haseł Wzorcowych, zawiera (stan na kwiecień 2014) 38 milionów nazw osobowych wraz ze 130 mln powiązanych z nimi rekordów wzorcowych i bibliograficznych, wyrażonych w wielu językach, alfabetach i formatach. Jej aktualizacje dokonywane są co miesiąc, a w trakcie tej procedury powtarza się procesy dopasowywania i klasteryzacji haseł z poszczególnych kartotek wzorcowych, korzystając z technologii Haadop. Ponieważ stosowany w tym celu algorytm nie jest stuprocentowo skuteczny, a nadsyłane przez biblioteki rekordy nie zawsze poprawne – cały proces nie jest wolny od błędów – niejednoznaczności występują na różnych jego etapach, od początkowego dopasowywania rekordów z wariantami nazw do tworzenia klastrów. W artykule omówiono mechanizm i poszczególne etapy automatycznego łączenia i klasteryzacji danych wzorcowych oraz podejście OCLC do eliminacji błędnych identyfikacji; przybliżono też założenia, rozwój i potencjał VIAF.

więcej o VIAF i problemy niejednoznaczności

Wzory zachowań, relacji i wykorzystania znaczników w systemach społecznego tagowania

Autor: Małgorzata Waleszko,

Kategorie: Źródła informacji, Opracowanie informacji, Technologia informacyjna i bibliotekarska, Kategorie użytkowników

Tagi: , , , , , , , ,

Możliwość komentowania Wzory zachowań, relacji i wykorzystania znaczników w systemach społecznego tagowania została wyłączona

Funkcje społecznej klasyfikacji, czyli możliwości samodzielnej kategoryzacji i opisu oferowanych w sieci lub współtworzonych przez użytkowników zasobów, udostępniane są przez coraz więcej serwisów online, a narzędzia tego typu cieszą się wśród internautów rosnącą popularnością. Potencjał systemów tagowania, projektowanych pierwotnie jako wsparcie dla zarządzania osobistymi treściami, może być wykorzystywany również w mechanizmach wyszukiwania społecznościowego, rekomendacji i optymalizacji wyszukiwań, jako że pozwala na modelowanie wzorów zachowań odbiorców, ich preferencji oraz powiązań w obrębie powstających wokół takich serwisów społeczności. Olbrzymia liczba generowanych przez użytkowników metadanych daje też możliwości poprawy istniejących systemów i tworzenia nowych, w tym celu konieczne jest jednak zrozumienie specyfiki wykorzystania bieżących rozwiązań. W artykule dokonano przeglądu piśmiennictwa poświęconego wzorom produkcji treści w systemach tagowania oraz ewolucji folksonomii, scharakteryzowano też 3 najpopularniejsze systemy społecznej indeksacji: CiteULike, Connotea i Delicious, a następnie przedstawiono wyniki badania poświęconego analizowanym jak dotąd jedynie pobieżnie aspektom zachowań ich użytkowników, związanych ze społecznym tagowaniem, mającego na celu uzupełnienie rezultatów realizowanych wcześniej projektów badawczych.

więcej o Wzory zachowań, relacji i wykorzystania znaczników w systemach społecznego tagowania