Biblioteka Narodowa używa na swojej stronie plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. [zamknij]

Rynek książek publikowanych poza tradycyjnym trybem wydawniczym w Stanach Zjednoczonych

Autor: Małgorzata Waleszko,

Kategorie: Zagadnienia wydawnicze i prawne, Źródła informacji, Księgarstwo, Wydawcy

Tagi: , , , , , ,

1 komentarz

Ze statystyk monitorującej rynek wydawniczy firmy Bowker za rok 2010 (baza Books in Print) wynika, że liczba tytułów książek wydanych w Stanach Zjednoczonych w sposób nietradycyjny, przez wydawców działających w Internecie (głównie firmy drukujące na żądanie i oferujące reprinty książek z domeny publicznej, samodzielnie publikujący autorzy i niezależne, niszowe wydawnictwa), przekroczyła 8-krotnie produkcję dużych sieci i domów wydawniczych. Dane te nie uwzględniają wszystkich tytułów oferowanych poza tradycyjnym trybem wydawniczym, w tym pozycji bez nadanych numerów ISBN i tych publikowanych samodzielnie do sprzedaży jako e-booki za pośrednictwem serwisu Kindle Direct Publishing, faktyczna liczba opublikowanych w ubiegłym roku w alternatywny sposób książek może więc przekraczać znacznie tę podaną przez Bowker (2 776 260 tytułów).

Wg tejże firmy, wydawane alternatywnie, często niszowe tytuły reklamowane są głównie w Internecie, a największy kanał zbytu książek stanowią łącznie detaliści sprzedający online. Książki oferowane (zarówno drukiem jak i w wersji elektronicznej) poza głównym nurtem wydawniczym stanowią więc olbrzymi segment rynku. W artykule zdefiniowano typy „nietradycyjnego” publikowania i omówiono specyfikę współczesnego, niezwykle różnorodnego środowiska książki oraz nowych biznesowych modeli wydawniczych. Przedstawiono też reakcję mediów i czołowych wydawców na zmiany zachodzące w przemyśle księgarskim w związku z pojawieniem się nowych cyfrowych technologii i narzędzi, w tym alternatywne kierunki działalności podejmowane przez duże koncerny wydawnicze. W podsumowaniu przedyskutowano wyzwania dla potencjalnych czytelników, bibliotek, wydawców, księgarzy i dystrybutorów związane z dostępnością ogromnej liczby tytułów w rozmaitych formatach, sprzedawanych zarówno online, jak i w tradycyjnych księgarniach, oraz możliwości rozwiązywania problemów z efektywnym wyszukiwaniem i identyfikowaniem odpowiednich pozycji wśród tysięcy oferowanych książek.