Czytelnicze rewolucje : cyfrowy tekst online i implikacje dla czytelnictwa w świecie akademickim
,Kategorie: Wykorzystanie informacji i socjologia informacji, Źródła informacji, Badania użytkowników, Umiejętności informacyjne, Czytelnictwo
Tagi: Kanada, Stany Zjednoczone, biblioteki szkół wyższych, czytelnictwo a internet, dokumenty elektroniczne, użytkownicy informacji naukowej
Na świecie pisze się coraz częściej krytycznie o mediach elektronicznych i ich wpływie na czytanie i zachowania informacyjne młodych ludzi (zob. BABIN 2009/4/272, BABIN 2011/2/75). Niewątpliwie pojawienie się tekstów dostępnych online w wersji cyfrowej zmieniło znacząco sposób lektury i nawyki czytelnicze zarówno masowego odbiorcy, jak i środowiska naukowego, a dokumenty elektroniczne wykorzystywane są odmiennie niż drukowane (por. BABIN 2006/3/164, BABIN 2010/3/157). Trudno jednak, zdaniem autora, na razie jednoznacznie oceniać wagę i skutki owych zmian w zakresie sposobu uczenia się i komunikacji, podkreśla więc konieczność prowadzenia dalszych badań w tym zakresie.
Dokonuje następnie przeglądu literatury z różnych dyscyplin nauki, dotyczącej technologicznych, społecznych, behawioralnych, kognitywistycznych i neurobiologicznych aspektów korzystania z Internetu w odniesieniu do praktyki czytania, koncentrując uwagę na zachowaniach czytelniczych studentów z Kanady i Stanów Zjednoczonych. Artykuł zawiera też krótkie analizy trendów czytelniczych w Ameryce Północnej oraz dokonującej się transformacji bibliotek akademickich jako dostawców elektronicznych czasopism i książek, a także wyniki różnych badań dotyczących preferencji studentów wobec tekstu w formie elektronicznej i drukowanej i ich implikacji dla bibliotek.
Pingback: Babin 2.0: o cyfrowej humanistyce w zagranicznych czasopismach naukowych - historiaimedia.org