Biblioteka Narodowa używa na swojej stronie plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. [zamknij]

Fotokody QR w bibliotekach

Autor: Małgorzata Waleszko,

Kategorie: Technologia informacyjna i bibliotekarska, Działalność biblioteki

Tagi: , , , ,

1 komentarz

QR Code (skrót od ang. Quick Response) to kwadratowy, dwuwymiarowy kod kreskowy, pozwalający na zakodowanie znacznie większej liczby znaków niż w tradycyjnych, linearnych kodach kreskowych, na 10-krotnie mniejszej powierzchni. Kody takie, z najróżniejszego typu zaszyfrowanymi informacjami, mogą być odczytywane m.in. przez telefony komórkowe z wbudowanymi aparatami, odpowiednim oprogramowaniem i zainstalowanym czytnikiem. Są wykorzystywane głównie w handlu, systemach logistycznych, przy kontroli produkcji i transakcjach finansowych, można też dzięki nim w prosty sposób korzystać z zasobów internetowych (zeskanowany kod QR odsyła użytkownika do określonego adresu URL). Również biblioteki zaczęły wdrażać tę nienową już, ale znajdującą coraz to nowe zastosowania technologię na potrzeby różnego typu działań i operacji. W artykule, odwołując się do przykładów bibliotek akademickich ze Stanów Zjednoczonych, przedstawiono, w jaki sposób w instytucjach tych korzysta się obecnie z tej metody komunikacji (por. babin.bn.org.pl/?p=500).

Praktyczną zaletą oprogramowania QR Code w czasach ograniczeń budżetowych jest możliwość jego bezpłatnego ściągnięcia (jest to otwarty standard) na smartfony i inne urządzenia mobilne  – wystarczy przeszukać sieć www przy pomocy frazy „QR Code Generator” i pobrać odpowiednią aplikację. Technologia ta pozwala na rozszerzenie i usprawnienie usług bibliotecznych. Kody QR z informacjami nt. lokalizacji poszczególnych pozycji zamieszczone np. w katalogach online pomogą, po ich zeskanowaniu, poprowadzić użytkownika do regałów z poszukiwanymi tytułami, wydrukowane lub naklejone na okładkach wybranych książek – służyć jako odsyłacze do dodatkowych materiałów (stron z listami innych dzieł tego samego autora, pozycji na ten sam temat, recenzji itp.). Biblioteki generują też własne fotokody, które po odczytaniu przekierowują czytelników do menu z linkami do poszczególnych serwisów (dane teleadresowe, informacja naukowa, rezerwacja komputerów i sal, galerie, audio-przewodniki, linki do e-zasobów itp.). QR mogą być też np. metodą na zwiększenie ruchu na witrynach bibliotek i, po odpowiednim ulokowaniu takich symboli na statycznych powierzchniach, służyć jako dodatkowe narzędzie promocji zbiorów i usług bibliotek.